Den huvudsakliga innebörden av IMO:s regeländring är att bruttovikten av en färdigpackad container ska bestämmas genom vägning.
Vägningen kan göras på två sätt:
IMO-resolutionen anger att transportköparen/avsändaren ("Shipper") ska säkerställa att verifierad bruttovikt av containern framgår i skeppningsdokumentet. Om skeppningsdokumentet för en packad container saknar uppgift på verifierad bruttovikt anges att den inte ska lastas på fartyget.
Den av IMO antagna resolutionen träder i kraft 1 juli 2016. Innan ändringarna börjar gälla i Sverige måste de införlivas med svensk rätt. Det är Transportstyrelsen som ansvarar för införlivandet, i detta fall genom att föra in ändringarna i sin föreskrift TSFS 2010:174 om lastsäkring. Föreskriftsarbetet beräknas vara slutfört i sådan tid att de nya reglerna kan börja gälla i Sverige samtidigt som IMO:s resolution träder i kraft, dvs. den 1 juli 2016.
International Maritime Organisation (IMO) har genom resolution MSC.380(94) antagit en regeländring med skärpta krav avseende lastinformation. Kraven innebär att containervikt ska verifieras genom vägning innan lastning på fartyg för sjötransport.
Krokvågar Portabla plattformar Lastceller Anpassade
Ovan är några exempel på möjliga lösningar. Kontakta oss gärna och berätta om era önskemål, så kan vi komma med förslag på containervägning till Er. Här finns även ett dokument med mer utförlig presentation! Klicka här!
Total: exkl. moms